شرایط حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

در این مقاله، به بررسی آیین نامه جدید حذف نمرات زیر ۱۰ از معدل کل دانشجویان دانشگاه‌های سراسری و آزاد در صورت عدم کسب حد نصاب نمره قبولی در دروس تحصیلی خواهیم پرداخت. همچنین، بررسی‌ خواهیم کرد که در صورتی که دانشجو در درسی مردود شود و در ترم بعدی با نمره بالاتر قبول شود، باعث بی اثر شدن نمره مردودی نخواهد شد. همچنین، تاثیر نمره صفر در معدل و نحوه حذف نمره صفر از کارنامه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. جهت اطلاع از شرایط حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل  تا انتهای مقاله همراه ما باشید. ما در ادامه در خصوص حذف نمره مردودی از معدل کل کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز مطالبی را برای شما بیان خواهیم کرد.

تاثیر نمرات تک رقمی در معدل

تاثیر صفر به عنوان نمره در معدل دانشجویان دانشگاه‌های سراسری و آزاد در سال جاری براساس آیین‌نامه‌ای که توسط شورای عالی آموزش اعلام‌شده‌است، حذف خواهد شد. به این ترتیب، در صورتی که دانشجویان در یک واحد درسی نمره ضعیفی بگیرند، در نیمسال‌های بعدی می‌توانند آن درس را مجددا اخذ کرده و نمره بهتری دریافت کنند و در واقع باعث بی اثر شدن نمره مردودی خواهد شد.

نمره مردودی دانشجو در میانگین معدل دانشجو حساب نخواهد شد اما در کارنامه ثبت می گردد. توجه نمایید اگر دانشحو در روز امتحان بر سر حلسه حاضر نگردد، نمره صفر برای آن در نظر گرفته می شود و در صورت ارائه گواهی پزشکی معتبر این نمره برای او در نظر گرفته نخواهد شد و این نمره در معدل آن حساب نمی گردد.

در صورتی که دانشجو قادر به ارائه مدرک پزشکی نباشد یا به دلایل مختلفی در جلسات آزمون شرکت ننموده باشد، نمره این درس به صفر تبدیل می‌شود و تاثیری در معدل کل دانشجو دارد. 

با در نظر گرفتن این موضوع که فرد قادر است در ترم‌های بعدی نمره‌ای که در آن صفر گرفته است را به نمره قبولی تبدیل کند، نمره جدید قبولی در میانگین کل دانشجو محاسبه خواهد شد و مطابق با آیین نامه جدید، باعث حذف نمره صفر از کارنامه می گردد.

قوانین و شرایط حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل

در زمان انتخاب واحد در دانشگاه سراسری و آزاد، همه دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی می‌توانند واحد‌های درسی خود را طبق سقف انتخاب واحد دانشگاه‌ها انتخاب کنند. این افراد باید در طول سال تحصیلی حاضر‌شده‌و در تمامی مباحث درسی مسلط باشند تا بدون هیچ مشکلی در امتحانات دانشگاهی شرکت کنند.

هنگام پایان ترم تحصیلی، دانشجویان می‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی برای مطالعه منابع درسی خود انجام دهند تا نمره حدنصاب لازم را در تمامی دروس خود کسب کنند و مردود نشوند؛ اما ممکن است به دلیل حجم بسیار مطالب درسی و زمان محدود، دانشجویان نتوانند در برخی از دروس نمره قبولی لازم را کسب کنند که باید برای بی اثر شدن نمره مردودی خود اقدام نمایند..

لازم است ذکر شود که طبق قوانین و شرایط حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل و حذف نمرات زیر ۱۰ توسط معاون آموزش عالی، در صورتی که دانشجویان بتوانند نمره مردود خود را جبران کرده و نمره قبولی بالاتری را کسب نمایند، نمرات زیر ۱۰ و یا مردودی آن‌ها فقط در کارنامه ثبت خواهد شد و تاثیری در میانگین معدل کل نخواهد داشت و در واقع می توان گفت باعث بی اثر شدن نمره مردودی می گردد.

 

نحوه حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل

دانشجویان باید با توجه به تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری و آزاد، در جلسات کلاسی این واحدهای درسی در زمان مشخصی حضور داشته باشند و پس از پایان کلاس‌ها برای قبولی در امتحانات هر ترم تلاش کنند. دروس ارائه‌شده‌در هر ترم تحصیلی متفاوت هستند و بسته به نوع دروس تخصصی و اصلی، قبولی در هر درس برای دانشجویان مشکل است.

بنابراین، دانشجو احتمالا با تلاش فراوان قادر به قبولی و کسب نمره لازم نشود. بنابراین، طبق آئین‌نامه جدید در سال جاری حداقل نمره قبولی هر درس نمره ۱۰ در نظر گرفته‌شده‌و اگر دانشجویی در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند؛ نمره مردودی وی در ریزنمرات و معدل وی حساب خواهد شد.

در صورتی که در نیمسال‌های آتی، دانشجویان نمرهٔ ناقصی دریافت کنند و نمرهٔ بالاتری نسبت به نمرهٔ قبلی خود کسب نمایند، نمرهٔ قبلی در ریزنمرات و یا کارنامهٔ تحصیلی آنان ثبت خواهد شد و باقی خواهد ماند. اما نمرهٔ ناقص در محاسبهٔ معدل کل حذف و بی‌اثر خواهد شد و تنها آخرین نمرهٔ قبولی در معدل کل ملاک قرار خواهد گرفت.

منبع: https://irantahsil.org/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%84/





:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: